نگرانی از فناوری تشخیص چهره / نه دلیل که باید نگران این فناوری باشید

سه شنبه 16 دی 1399
10:00
سیما


فناوری تشخیص چهره به سرعت در حال گسترش است. نرم افزاری که با مقایسه تصاویر چهره انسان با یک پایگاه داده از سوابق کل جامعه، افراد را شناسایی می کند و قطعا دنیای آینده ما را نیز تغییر خواهد داد؛ البته این فناوری در همین لحظه که این مطلب منتشر می شود به شدت در چین گسترده شده است اما آیا کل دنیا آماده پذیرش این مهمان ناخوانده در لحظه لحظه زندگی روزمره هست؟ به طور معمول این فناوری در بین نیروهای پلیس بیشتر رواج یافته اما در فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و مراکز خرید نیز در حال استفاده گسترده است و این می تواند چالش های عجیبی در زندگی آینده همه ما ایجاد کند.

همان طور که گفتیم فناوری تشخیص چهره به شدت در دنیا در حال گسترش است و به همین دلیل بحث بر سر نتایج استفاده از این فناوری در آینده نزدیک بسیار ضروری خواهد بود. برای مثال فعالان، سیاستمداران، دانشگاهیان و حتی نیروهای پلیس در مورد تأثیر شناسایی چهره بر فرهنگ سیاسی مبتنی بر حقوق و دموکراسی ابراز نگرانی های جدی می کنند. البته چنین موضوعی در کشورهایی با ساختار متمرکز سیاسی مانند چین، بحث های زیادی در بر نخواهد داشت اما آیا جهان غرب و کشورهایی که خود را صاحب دموکراسی می دانند نیز می توانند چنین تعرض هایی به حریم شخصی را تاب بیاورند؟ علاوه بر همه این موضوعات در کشور ما ایران این چالش ها در آینده ای نزدیک می تواند به شدت زندگی ما را تغییر دهد.

در اینجا نه دلیل را برای شما بیان می کنیم که ما باید نگران استفاده از فناوری تشخیص چهره در فضاهای عمومی باشیم.

1) نظارت شدید خودکار بر زندگی روزمره

در بحث نگرانی از فناوری تشخیص چهره بحث های نظارت شدید دولت بر رفتار عمومی در ابتدای موضوعات قرار می گیرد به عبارتی با استفاده از این فناوری نظارت بر رفتار شهروندان از سوی دولت به شدت زیاد می شود. بگذارید با یک مثال واقعی تر بحث را باز کنیم، دوربین های مدار بسته در حال حاضر در سراسر شهرهای ما گسترده شده اند، اما برای استفاده دولت از فیلم این دوربین ها علیه شما، آنها باید کلیپ های خاصی از شما را پیدا کنند که کاری را انجام می دهید تا به استناد به این فیلم ها جرمی به شما نسبت داده شود.اما با مجهز شدن این دوربین ها به فناوری های مبتنی بر تشخیص چهره چنین نظارت هایی به شدت افزایش می یابد و تشدید می شود. بنابراین فناوری تشخیص چهره ، نظارت بر رفتار های عمومی را به سطوح جدیدی می رساند. همچنین این فناوری این امکان را برای نظارت زنده و خودکار بر روی افراد در هنگام انجام کارهای روزمره فراهم می کند و به مقامات این فرصت را می دهد تا هر حرکت شما را ردیابی کنند. این یک فیلم هالیوودی نیست، این داستانی است که همین لحظه در حال اجرایی شدن در دنیای واقعی است.

2) عدم وجود چارچوب قانونی یا نظارتی مشخص

اکثر کشورها قانون خاصی برای استفاده از دوربین های تشخیص چهره ندارند که استفاده از این فناوری را تنظیم کند. اگرچه برخی از قانونگذاران در تلاشند این مورد را تغییر دهند اما برای رسیدن به یک قانون مشخص و درست راه بسیاری باید طی شود. به همین دلیل است که این بلاتکلیفی حقوقی راه را برای سو استفاده از این فناوری باز می کند، مانند به دست آوردن تصاویر ما بدون اطلاع و رضایت ما و استفاده از آنها به روش هایی که تصویب نمی کنیم.

3) نقض حریم خصوصی

حق حریم خصوصی، حتی در فضاهای عمومی نیز اهمیت دارد. این موضوع از فاش شدن هویت ما در مقابل دخالت دولت ها و بدون درخواست دولت یا شرکت های خصوصی محافظت می کند. ضبط و ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل تصاویر ما در مقیاس بزرگ و گسترده در فناوری تشخیص چهره، این حق عمومی و انسانی را تضعیف می کند زیرا این بدان معناست که ما دیگر نمی توانیم در ملا عام کاری انجام دهیم بدون اینکه دولت در مورد آن آگاهی نداشته باشد. بنابراین در بحث نگرانی از فناوری تشخیص چهره نقض حریم خصوصی افراد مهمترین دغدغه عمومی به حساب می آید.

4) تخریب فرهنگ سیاسی دموکراتیک

موضوع مهم دیگر این است که نظارت گسترده عموم مردم با استفاده از فناوری دوربین های تشخیص چهره می تواند افراد را از حضور در رویدادهای عمومی منصرف کند. این موضوع می تواند مشارکت در اعتراضات سیاسی و کارزارهای تغییر جامعه را نیز به طور کامل خفه کند. همچنین این تکنولوژی می تواند رفتار ناسازگار را به شدت سرکوب کند و بدین شکل ما شاهد یک جامعه مرده خواهیم بود. این اثر خنثی کننده نقض جدی در حق آزادی اجتماعات ، و آزادی بیان به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: هایک ویژن دوربین مداربسته

5) این تکنولوژی رضایت مندی شهروندان را کاهش می دهد

در مورد چگونگی استفاده از فناوری تشخیص چهره در واقع اطلاعات دقیق و خاصی وجود ندارد. این بدان معنی است که به عموم مردم فرصتی داده نمی شود که با ضبط، تجزیه و تحلیل و ذخیره تصاویر خود در پایگاه داده موافقت داشته باشند. به همین دلیل با محروم کردن شهروندان از رضایت عمومی در زندگی، آنها را از انتخاب و کنترل استفاده از تصاویر خود محروم می کنیم.


6) اشتباهات گسترده در محاسبات

مطالعات متعدد نشان داده است که الگوریتم های آموزش داده شده بر روی مجموعه داده های این فناوری با اشتباهات گسترده روبرو است و در نتیجه افراد رنگین پوست، به ویژه زنان رنگین پوست را اشتباه شناسایی می کند. چنین الگوریتمی به ویژه اگر منجر به دستگیری های غیرقانونی شود، یا اگر سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی را به تبعیض علیه زنان و مردم از نژاد اقلیت سوق دهد، به شدت نگران کننده خواهد بود.

7) افزایش سوبرداشت های مقرضانه

افرادی که از نرم افزار تشخیص چهره استفاده می کنند به اشتباه اعتقاد دارند که این فناوری بدون خطا است و این موضوع می تواند منجر به تصمیمات نادرست در سیستم ها و سازمان های نظارتی شود. کاملا واضح است که نتایج تولید شده توسط ماشین ها و فناوری های با چنین نواقصی نباید نحوه رفتار آژانس های دولتی یا شرکت های خصوصی با افراد را تعیین کند. بر اساس یک اصل کاملا منطقی اپراتورهای آموزش دیده انسانی باید کنترل معنی داری بر این تکنولوژی داشته باشند و براساس قانون تصمیم بگیرند.

8) سو استفاده توسط گروه های مخفی دولتی

پایگاه های داده ای که حاوی تصاویر چهره ما هستند باید زنگ هشدار را به صدا درآورند. این موضوع حاکی از آن است که شرکت های خصوصی و آژانس های اجرای قانون تصاویر ما را برای ساختن لیست های مظنونین احتمالی بدون اطلاع و رضایت ما می توانند این اطالعات را به اشتراک بگذارند. این تهدیدی جدی برای حقوق فردی و آزادی های مدنی ما است. امنیت این پایگاه های داده و آسیب پذیری آنها در برابر عملکرد هکرها نیز باعث نگرانی مضاعف خواهد شد. نگرانی از فناوری تشخیص چهره در چنین موضوعاتی بیشتر شبیه فیلم ها هیجانی و هالیوودی می شود اما باید این اخطار را به شما بدهیم که در واقعیت این کار در حال انجام است و نظارت شدیدی در آینده بر رفتار شما اعمال خواهد شد.

9) سو استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره علیه اقشار ضعیف

برای نظارت بر جرایم احتمالی که در سطح شهرها رخ می دهد می توان از فناوری تشخیص چهره استفاده کرد. اما همچنین این فناوری می تواند به صورت انتخابی و با نیت های دیگر نیز به کار گرفته شود. به عنوان مثال برای شناسایی مهاجران و پناهندگان و یا حتی برای سرکوب کردن جناح های سیاسی دیگر. همچنین دولت هایی که به نقض آشکارحقوق اقلیت ها در کشورشان متهم هستند می توانند از این فناوری برای سرکوب بیشتر این اقلیت ها استفاده کنند.

بحث شدیداً مورد نیاز

با نگرانی های فراوان در مورد فناوری تشخیص چهره ، ما به شدت به گفتگوی برجسته تری در مورد تأثیر این فناوری بر حقوق و آزادی های مدنی نیاز داریم. بدون تنظیم صحیح این سیستم ها، ما می توانیم دولت های پولیسی را در کشورهای مختلف دنیا ایجاد کنیم که در نهایت به از دست رفتن آزادی های اجتماعی و تشکیل دولت های سرکوب گر منتهی می شود. فاشیسم با این تکنولوژی یک قدم به جامعه جهانی نزدیک تر می شود.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته برای منزل نصب دوربین مدار بسته دوربین مداربسته اصفهان


[ بازدید : 141 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]